ВАК

vak banner

Elibrary.ru

elibrary

Руконт

руконт

Cyberleninka

cl share11

ИВИС

IVIS NewLogo

Слово - молодым ученым

pdf icon

УДК 165:101.1; 101.8:303

DOI 10.34823/SGZ.2021.4.51657

С.Г. ДОРОНИНА

аспирант центра историко-философских и компаративных исследований Института философии Национальной академии наук Беларуси*

Специфика исследования феномена детства: философский контекст

В данной статье автор акцентирует внимание на эпистемоло­гических аспектах исследования феномена детства. Эксплици­рует альтернативные пути его развития, ориентированные на внедрение философских методов и подходов, включение субъек­тивного опыта ребенка в научный дискурс.

Ключевые слова: эпистемология детства, отношения «взрос­лый – ребенок», феномен детства, философские методы, концеп­ции детства.

S.G.DORONINA

PhD student at the Center for Historical, Philosophical and Comparative Studies, Institute of Philosophy of the National Academy of Sciences of Belarus

The specifics of studying the phenomenon of childhood: а philosophical context

The author of the article explicates and analyzes the main epistemo­logical problems of studying the phenomenon of childhood, focuses on the need to introduce philosophical research methods aimed at identifying the immanent characteristics of childhood experience and overcoming asym­metric relationships between adults and children.

Key words: epistemology of childhood, relationship "adult ‒ child", the phenomenon of childhood, philosophical methods, concepts of childhood.



* Доронина Светлана Геннадиевна,e-mail: svetadoris@mail.ru